Op een bijzondere plek tussen Alkmaar en het Markermeer vind je rust en vrijheid. Tegen Schermerhorn en in de Mijzenpolder verkoopt de altijd gedreven Geert Klaver vier karakteristieke Barentsz-huizen. Waaronder een iconische stolpboerderij met een typisch piramidevormig dak en opgetrokken uit hout. En door dat dak vliegt de energierekening bepaald niet, want de stolp lévert energie! Als dat geen prettig idee is in tijden van crisis. “Zolang het anders kan, gaan we het doen" is Geert’s insteek, dé makelaar voor landelijk wonen in Noord-Holland. Hij past bij Barentsz en zo ontstond – hoe dat zo mooi heet – een vruchtbare samenwerking.
Huizen met een verhaal
Geert slaat aan op huizen met een bijzondere geschiedenis. Zo verkocht hij ‘het pronkjuweel van de Beemster’: de eeuwenoude klassieke stolpboerderij De Eenhoorn. Een Rijksmonument waar zelfs boeken over zijn verschenen. Voor de vier agrarische Barentsz-huizen moet het verhaal nog worden geschreven, en dat past helemaal bij zijn ambitie: “Met Barentsz wil ik nieuwe historie toevoegen.”
De handen ineen
Er moet natuurlijk wel een beetje chemie zijn tussen beide partijen. Geert: “Ik waardeer de pioniers van deze wereld, want zo is Nederland groot geworden. Barentsz hoort daar wat mij betreft bij, want ze doen het gewoon.” Maar, je verovert de harten van kopers niet in je eentje. Tussen oplevering en verkoop van een huis zit een intensieve periode vol aandacht voor potentiële Barentsz-bewoners. Dan wil je een gepassioneerde makelaar die daarin de juiste schakel is: “We hebben een aantal goede gesprekken gehad en ik heb Barentsz meegenomen in wat we in Noord-Holland doen, zoals met stolpboerderij De Eenhoorn. Vanaf dag één zat het eigenlijk goed tussen ons.”
‘We willen terug naar vroeger, zelfvoorzienend leven’
Wat willen mensen?
Wat mensen willen is een cruciale vraag voor zowel een makelaar als voor Barentsz. Geert heeft een filosofie: “We willen terug naar vroeger. Eigen grond, meer ruimte en zelfvoorzienend leven, maar dan wel op een moderne manier.” De iconische biobased stolpboerderij van Barentsz past in dat plaatje. De stadse hectiek verruilen voor landelijke rust is een trend. Men wil de horizon verbreden en een horizon kunnen zien. Dan zit je wel goed in de uitgestrekte Mijzenpolder. De vervolgvraag is: Hoe zorg je er voor dat zo'n bijzonder project bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt? Geert monitort data en speelt in op zoekgedrag. En dat gaat met zijn kantoor al jarenlang als een geoliede machine. Ze worden niet voor niets ‘marketeers met boerenverstand’ genoemd.
De Barentsz-huizen
Laten we inzoomen op de huizen. “Wat mooi dat ik zoiets mag verkopen” vertelt Geert, die zelf opgroeide in een stolpboerderij. Nul-op-de-meter, onderhoudsvrij; het zijn aantrekkelijke eigenschappen van dit boeren ‘Barentsz-ensemble’. Energierekeningen betalen en kozijnen schilderen behoren tot het verleden. Hij vervolgt: “De manier van houtskeletbouw zorgt voor een prettig klimaat in huis. Je moet echt in de woning zijn om dat te ervaren. En ook de snelheid waarmee zo’n huis wordt gebouwd met prefab materialen is indrukwekkend.”
‘Het is uniek om op deze locatie te bouwen’
Wonen in de ongerepte polder
Van Geert kun je zeggen: hij weet hoe de hazen lopen. Bijna letterlijk als we het hebben over de Mijzenpolder rondom de stolpboerderij. De vrijheid komt je direct aanwaaien als je hier het land binnenstapt. En waar vroeger op deze plek heftig werd gestreden tegen zowel het oprukkende water als veroveraars, heerst nu vooral rust. Hij is enthousiast: “Dit is een waanzinnig mooie locatie, een diamantje. Het is uniek om op deze locatie te bouwen. Ondanks dat er een zwaar bedrijfsmatig bestemmingsplan op het perceel zat, is dit gelukt. En de klimaatvriendelijke Barentsz-huizen hebben net dat laatste zetje gegeven om door te mogen.”
Heb jij ook een open geest en uitdagend bouwproject?
Laten we dan eens koffie drinken en kijken of we onze duurzame ambities kunnen bundelen. Onze deur staat altijd open.