De kracht van het merk bij duurzame bouwambities


Een sterk merk bouwen in de wereld van duurzame houtskeletbouw-woningen. Dat was de opdracht die de oprichters van Barentsz zichzelf vijf jaar geleden gaven. Inmiddels heeft Barentsz zichzelf stevig op de kaart gezet en werpt het ‘merkdenken’ zijn vruchten af. Ook ontwikkelaars en bouwers profiteren van de inspanningen. “Wij benaderen de klimaatverandering als een kans en hopen met deze duurzame en energiezuinige huizen onze positieve bijdrage te leveren. Die boodschap resoneert.”

Na jarenlang veel verschillende soorten projecten te hebben uitgevoerd, kreeg Nieuw Nederland Architecten de vraag om een energiezuinig huis te bouwen. De opdrachtgevers hadden een kavel gekocht in een ontwikkelwijk in Driemond met dertig woningen. De woning moest vrijstaand én zeer energiezuinig zijn. De bouw van dit huis was het fundament voor wat later Barentsz Ontdekkingshuizen ging heten. Architect Derk-jan Wentink: “Mensen denken nog weleens dat de naam Barentsz Ontdekkingshuizen een verwijzing is naar Baarn, waar ons kantoor zit. De naam is echter een idee van Casper en een verwijzing naar de ontdekkingstocht van Willem Barentsz en zijn behouden huis. Barentsz was een ondernemende en stoere man die zijn eigen huis van hout bouwde om te overleven in de kou van Nova Zembla. Met recht een avontuur en zo zien we het bouwen van je eigen huis ook,” vertelt Derk-Jan.

Speerpunten

Casper Hellebrekers is als partner bij Barentsz onder meer verantwoordelijk voor de marketing. “Het bouwen van een merk betekent dat je keer op keer hamert op dezelfde boodschap.” Bij Barentsz zie je dan ook een paar speerpunten die altijd terugkomen:

  • Houtskeletbouw, gezond en duurzaam
  • Elektrisch en nul op de meter
  • Maatwerk, bepaal zelf je ontwerp
  • Ontwerp en realisatie in één hand
  • Binnen 365 dagen van schets tot sleutel

Derk-jan: ‘Het waarmaken van deze beloftes is waar we elke dag ons bed voor uitkomen. Het is ook waarom we hebben geïnvesteerd in onze eigen productiefaciliteit. Die speelt een grote rol. Het maakt gestandaardiseerd maatwerk mogelijk én we houden maximale grip op de bouwtijd.” Casper vult aan: “Doordat zowel het ontwerp van het huis als de bouw ervan bij één partij gebeurt, is dit type huis relatief snel te bouwen. Twee keer zo snel als traditioneel. Binnen 365 dagen wordt een huis ontworpen, vragen we vergunningen aan en bouwen we de woning.”

Bijdrage leveren aan duurzame projecten

Derk-jan: “De Nederlandse markt is groot en er ligt een grote opgave als het gaat om woningbouw. We hebben dan ook mooie plannen voor de toekomst en willen graag kleinere types houten, nul op de meter woningen maken, zodat meer mensen energiezuinig kunnen wonen. Projectontwikkelaars en woningbouwverenigingen zijn vaak met grootschaliger plannen bezig zoals woonwijken met tientallen woningen. Met de Barentsz bouwmethode en onze aanpak zouden wij hier een prima bijdrage kunnen leveren.”

Gestandaardiseerd maatwerk

Derk-jan: “Ondanks dat we zaken zoals de productiemethode hebben gestandaardiseerd en een groot deel van een huis prefab wordt gemaakt, vinden we het belangrijk dat een ontwerp vrij blijft. Nu we ons naast de particuliere ook op de zakelijke markt richten, blijft dit een speerpunt. Ook bij grotere bouwprojecten willen we gestandaardiseerd maatwerk leveren. De wensen en eisen van de ontwikkelaar vormen daarbij het uitgangspunt. Naast de standaard modellen in ons portfolio kunnen we ook hier dus een grote mate van ontwerpvrijheid bieden, zonder de voordelen te verliezen.”

Bekendheid

“Ontwikkelaars en makelaars met wie we al samenwerken zijn erg blij met onze marketing en communicatie,” constateert Casper. “Onze investering in het bouwen van een merk helpt ook hen in de communicatie naar potentiële kopers. De bekendheid van Barentsz groeit en door te blijven hameren op onze speerpunten weten mensen de voordelen ook vrij snel te benoemen.”